Jó úton halad az Isuzu Motors Ltd. a kitűzött célja felé, hogy a világ legnagyobb dízelmotorgyártójává váljon minőség és mennyiség tekintetében egyaránt. Ezeket a kiváló erőforrásokat pedig többek között a török Anadolu Isuzu építi be középkategóriás teherautóiba és autóbuszaiba, amelyek számos újdonságot mutattak az idei hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon.
Több mint nyolcvan éve foglalkozik dízelmotorok fejlesztésével az Isuzu Motors Ltd., amely ezen a területen is hű maradt szlogenjéhez: kompromisszumok nélkül alkotni. Így számos innovációt vonultattak fel az erőforrásai az elmúlt évtizedekben. A fejlesztések fő iránya ma a motorok méretének és tömegének csökkentése változatlan teljesítmény mellett, valamint a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás mérséklése. Az Isuzu jelenlegi dízelmotor-kínálatának gerincét az alábbi három erőforrás alkotja.
Korszerű dízelmotorok
Az Egyesült Államokban, az Isuzu DMAX nevű leányvállalatánál készül a 8GF1 Diesel típusú motor, amelyet elsősorban a General Motors nagyméretű pickupjaiba és teherautóiba építenek be Duramax 6600 néven. A kategória élvonalába tartozó teljesítményt és forgatónyomatékot kínáló erőforrás tömege csupán 380 kilogramm, ugyanis sok eleme alumíniumból készül, többek között a hengerfeje is. A közös nyomócsöves befecskendezésű, 6,6 literes egység legnagyobb teljesítménye 360 lóerő, míg maximális forgatónyomatéka 880 newtonméter.
Az Isuzu Európában is alkalmazott dízelmotorjait pedig a korszerű D-CORE család fogja össze. Ennek tagjai egyformán változó geometriájú turbófeltöltővel, hűtött kipufogógáz-visszavezetéssel, közös nyomócsöves befecskendezéssel és hengerenként négyszelepes kialakítással készülnek. Főként a hazánkban is népszerű N-sorozat (japánban Elf) számára fejlesztették ki a 4JJ1-TCS Diesel nevű motort, amelyet 3,0 literes, négyhengeres, kompakt felépítése mellett is nagy fajlagos forgatónyomaték jellemez. A 150 lóerős motor már 1400-as percenkénti fordulatszámtól 375 newtonméter nyomatékot fejt ki.
A 6UZ1-TCS Diesel elnevezésű erőforrást pedig elsősorban a japán belpiacon rendkívül erős helyet elfoglaló Giga nehéz-tehergépkocsikba építik be. A hathengeres, 9,8 literes motor legnagyobb teljesítménye 380 lóerő, 1765 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig már 1200-as percenkénti fordulatszámtól leadja.
Az Isuzu a gépjárműmotorok mellett az ipari dízelmotorok szegmensében is meghatározó gyártó. Jelenleg 21 különböző ipari erőforrást gyárt a háromhengeres, 1,1 literestől a hathengeres, 15,7 literesig.
Autóbuszok újdonságai
Idén az Anadolu Isuzu öt új haszongépjárművet állított ki a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon. Itt mutatkozott be az Isuzu Citiport két új változata. Egyrészt a 18,2 méter hosszú, 159 utas szállítására is alkalmas Citiport 18 csuklós busz, amely elektromos mozgatású rámpával, power üzemmódú váltóművel és egyedülálló kialakítással készül. Másrészt a Citiport 12 HyPer szóló busz, amelynek új, 9,0 literes motorja 340 lóerő teljesítményt, illetve 1485 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékot kínál, így meredek utakkal jellemzett városokban is jól helytáll. Ezenkívül most állt először a nagyközönség elé a Novociti Life Premium, nevéhez illően prémiumszintű felszereltséggel, módosított dizájnnal és nagyobb kényelemmel. Többek között fűthető vezetőülést, famintázatú padlót, a sávelhagyásra a kormánykerék rezgetésével figyelmeztető rendszert, új fényszórókat és hátsó lámpákat, új műszerfalat, új tetőburkolatot, új utasüléseket és új tárolókat kínál. A Visigo HyPer pedig minden eddiginél erősebb motorral, egy 6,7 literes, 320 lóerős Cummins erőforrással készül. Az Isuzu midibuszok zászlóshajója, a Turquoise VIP-csomaggal mutatkozott be az IAA-n, amely többek között 2+1 soros üléselrendezést, WC-t és egyéb kényelmi extrafelszereléseket tartalmaz.
Új elektromos tehergépkocsi
Ám a legjelentősebb újdonságot az első teljesen elektromos hajtású török tehergépkocsi, az Isuzu NPR 10 EV jelentette a standon. A modell fejlesztése, kialakítása és gyártása teljes mértékben az Anadolu Isuzu munkáját dicséri, a hajtáslánc és az akkumulátorok neves török beszállítóktól származnak. A két akkumulátorcsomagból álló, összesen 336 cellás telep váltakozó áramú töltővel négy óra alatt tölthető fel teljesen, ám egyenáramú töltővel ennél is jóval gyorsabban. A hajtásról pedig szinkron villanymotor gondoskodik, amely 228 vagy 335 lóerő teljesítményszinttel áll rendelkezésre, rendre 1300, illetve 1500 newtonméter forgatónyomatékkal. A 10,2 tonna össztömegű és 6,6 tonna hasznos terhelhetőségű modell hatótávolsága elérheti a 110 kilométert, így jól megfelel városi szállítási feladatokhoz. Az NPR 10 EV tehergépkocsi pedig már az Anadolu Isuzu elektromos városi buszait és midibuszait is előrevetítik, amelyek hamarosan érkeznek a piacra.