Több mint százéves az Isuzu

Kompromisszumok nélkül alkotni – kezdetektől fogva ez az Isuzu Motors Ltd. szlogenje, amely jól tükrözi a vállalat innováció iránti elkötelezettségét. A több mint százéves múltra visszatekintő japán gyártó ma a világ egyik legjelentősebb haszongépjármű- és dízelmotorgyártója. Célja, hogy a világ legnagyobb dízelmotorgyártója legyen úgy a minőség, mint a mennyiség tekintetében.

Egyes források szerint az Isuzu elődvállalatát 140 évvel ezelőtt, 1878-ban alapították olajipari tevékenységgel. A gépjárműiparban jól ismert Isuzu Motors Ltd. múltjának gyökerei pedig 1916-ig nyúlnak vissza, amikor a Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co., Ltd. együttműködésbe kezdett a Tokyo Gas and Electric Industrial Co. vállalattal személygépkocsik gyártására. A cég 1922-ben készítette el az első japán gyártású személygépkocsit, az A9-es típust, majd két évvel később megjelent a CP tehergépkocsi, amelyből 1927-ben 550 példány készült. A gyártó termékei 1934-ben kapták meg az Isuzu nevet az Isuzu-folyó után. A név jelentése magyarul: ötven harang. Majd 1949-ben az egész vállalat felvette az Isuzu nevet.

Elkezdődik a dízelmotorok korszaka

Az Isuzu 1936-ban megkezdte a házon belüli dízelmotor-fejlesztést, lerakva ezzel az alapjait annak a profilnak, amely ma az egyik legerősebb lába a vállalatnak. Ezen alapulva 1945-ben újraindult a tehergépkocsik gyártása, és megszületett a TX40, illetve a TU60 típus. Majd 1950-ben megjelent a DA80 típusú dízelmotor, az első japán V8-as erőforrás. Az Isuzu az ötvenes években elsők között fejlesztett ki közvetlen befecskendezésű dízelmotorokat, amelyekkel élen járt az üzemanyag-fogyasztásban.

A mai tehergépkocsik ősei

Fontos mérföldkőnek számított 1959-ben a két tonna hasznos teherbírású Elf tehergépkocsi bemutatása, amely számos generációváltás után a mai napig piacvezető Japánban a kategóriájában. Európában ezt a típust N-sorozatként forgalmazzák. Nem sokkal később, 1966-ban pedig megszületett a nagyobb kategóriájú TY, amely később a Forward nevet kapta. Ennek mai generációját F-sorozat néven ismerjük az öreg kontinensen. Majd 1972-ben a General Motors 34 százalékos részesedést szerzett az Isuzu vállalatban. Ennek hangsúlyozására 1974-ben új emblémát kapott a márka, két függőleges oszloppal. Az együttműködés eredményeként 1981-ben az Isuzu megkezdte saját márkaneve alatt személygépkocsik és haszongépjárművek értékesítését az Egyesült Államokban.

A közelmúlt fontosabb eredményei

Habár az Isuzu a haszongépjárművei mellett a dízelmotorjairól híres, más részegységek, például automatikus sebességváltók fejlesztésével és gyártásával is foglalkozik. Sőt, 1990-ben bemutatta a világ első kompakt örvényáramú fékét. Ugyanebben az évben kezdte meg a Rodeo pickup gyártását. Ezt követően 1993-ban megjelent az N-sorozat új generációja, egy évvel később pedig megérkezett a Giga nehéz-tehergépkocsi a japán belpiacra. A General Motors és az Isuzu 1998-ban létrehozta a DMAX nevű leányvállalatot dízelmotorok gyártására az Egyesült Államokban, 1999-ben pedig a GM 49 százalékra növelte részesedését az Isuzu vállalatban. A 2001-ben bemutatott Duramax 6000 dízelmotort beválasztották a világ tíz legjobb erőforrása közé. Egy évvel később megjelent az új fejlesztésű pickup D-Max néven. Majd 2006 novemberében a Toyota 5,9 százalékos részesedést vásárolt az Isuzuban. Az N-sorozat hatodik generációját 2008-ban mutatták be.

Az Isuzu ma

Az Isuzu Motors Ltd. központja a mai napig Tokyo városában található, fő profilja pedig haszongépjárművek és dízelmotorok fejlesztése, gyártása, illetve értékesítése. A vállalat más járműgyártóknak is értékesít dízelmotorokat, illetve ipari motorokat is készít. Japán gyárai a Fujisawa, a Tochigi és a Hokkaidō prefektúrában működnek. Haszongépjárművei a világ legtöbb piacán jelen vannak, több mint száz országban, sőt, építőipari gépek is szerepelnek a kínálatában. A vállalat forgalma 2017-ben elérte az 1953,2 milliárd japán jent.

A török leány

Az Isuzu számos leányvállalata közül a magyar és az európai piac számára legfontosabb az Anadolu Isuzu, amelyet a török Anadolu cégcsoporttal közösen hoztak létre 1984-ben. A török leányvállalat központja Isztambulban található, fő profilja középkategóriás tehergépkocsik és midibuszok gyártása. A vállalatnál az első húsz évben több mint nyolcvanezer haszongépjármű készült az Isuzu Motors licence alapján. Törökországban 1999-ben új gyárat épített az Isuzu Anadolu 230 ezer négyzetméteren, ahol két külön üzem működik a teherautóknak és a buszoknak. Ezek újdonságait hamarosan egy külön cikk keretében ismertetjük.